Kära församlingsmedlemmar!

Vi lever i en tid som inte är enkel. Oron är ständigt närvarande hos många människor och i flera delar av världen, även här i Europa, pågår krig. Denna osäkerhet präglar vår samtid och berör även oss som bor i Sverige. Vad det nya året 2026 kommer att bära med sig vet vi ännu inte. Men som kristna ska vi alltid vara hoppets människor, hoppets pilgrimer, och sätta vår tillit till Gud
Nyligen, i början av detta kalenderår, sattes vår församling på prov genom en svår händelse. Under omständigheter som ännu inte är helt klarlagda utsattes prästgården för en anlagd brand. Elden tändes vid ytterdörren, och det är endast tack vare Guds nåd och skyddsänglarnas vaka som vi mirakulöst undvek en tragedi. Prästerna mår bra och kyrkan klarade sig utan större skador. Vi behöver nu alla hjälpas åt att hålla ögonen öppna och värna om vårt gemensamma goda – vår kyrka.
Vi behöver be för dem som gör det onda och som sprider oro och förvirring i våra hjärtan. Samtidigt måste vi göra allt vi kan för att skydda vår församling. Jag uppmanar er, kära vänner, till särskild bön för hela vår församling och för alla präster, att Gud må bevara oss och omsluta oss med sin gudomliga omsorg.
Be gärna rosenkransen för dessa intentioner och be om Marias förbön. Kyrkans historia lär oss att rosenkransen i svåra stunder har varit, och är, ett kraftfullt redskap i kampen mot det onda och mot livets motgångar. Låt tilliten till Gud och Guds moders beskydd vara vår trygga hamn i denna svåra tid. Tappa inte hoppet om en ljusare morgondag och lita på att det goda är starkare än det onda.
Inför den kommande helgen av vår Herres Uppståndelse önskar jag Er mod i att ständigt bära vittne om Kristus varje dag, jag önskar er hopp för en bättre morgondag och mycket glädje och frid i Era hjärtan. Kristus är verkligen uppstånden!
Er kyrkoherde
P. Zdzislaw Lepper SDB